Oon joitakin kertoja miettinyt, että mitenkähän paljon ihmisiä suorastaan (käyttäisin tässä kirosanaa jos kehtaisin) lukea näitä mun hehkutuksia siitä, että olen juossut 300 m tosin kolmessa eri pätkässä... tai että olen onnistunut päivittäisessä tavoitteessani juoda vettä 2,78 litraa... (tuo lukema on siis HydroCoachin minulle laskema painon ja aktiivisuuden mukaan). Tai että kuinka moni ajattelee, että siellä se taas kirjoittaa että on liikkunut ja syönyt terveellisesti ja paino ei putoa ollenkaan. Niin, ei se olekaan viimeaikoina pudonnut. Päinvastoin. Tuntuu olevan noususuunnassa. Oon miettinyt, että mikä kärki edellä oon tässä hommassa mukana? Onks se juttu se, että painon pitää tippua kolme kiloa viikossa ja että mun täytyy nähdä nälkää ja että en sen takia pysty liikkumaan, koska en riutumiseltani jaksa? 

Miäpäs kerron mitä on tapahtunut. Kun mä oon alkanut pitää huolta itsestäni niin se, mikä vaivas mua kaikista eniten - lonkka, ei ole ollut pitkään aikaan kipeä. Leposäryt on loppunut miltei kokonaan. Lenkkeillä se antaa ihan rauhassa. Ainoa, jos se on väärässä asennossa ja ponnistan koko painoni sille kipeälle puolelle niin silloin sattuu ja onhan toki sen liikkuvuus huono - edelleen. 

Juteltiin ystävän kanssa siitä ene-dieetistä. Se on ihan kauhea ja sairas. Ei sellaista pitäisi olla. Onhan se sillä tapaa helppo, ettei tarvii laskeskella kaloreita, mutta se saa ihmiset sairaiksi. Rajoittamalla ruokailut yhdeksäksi viikoksi jankkipuuroon, lirukeittoihin ja esanssinmakuisiin smoothieihin ja pirtelöihin ja jauhoisiin patukoihin ja puoleen kiloon kasviksia päivässä, tekee ihminen itselleen blokin pitkäksi aikaa. Dieetti loppui jo huhtikuussa ja mä olen vasta nyt syksyllä pystynyt syömään salaattia, nyt vasta muutaman viikon ajan olen pystynyt taas käyttämään tehosekoitinta ja valmistamaan itselleni smoothien. Lämpimiä keittoja en vieläkään syö hirmu mielellään. Kaikki se mikä oli ehdottomasti kiellettyä silloin maistuu kyllä nyt. Vähän liiankin hyvin. 

Siinä on vielä se, että yhdeksän viikkoa ryhmän kanssa oot yhtä ja vetelet 800 kaloria päivässä, joka päivä koskee päähän ja paleltaa ihan liikaa... yhdeksän viikkoa kuluu, dieetti loppuu ja sen jälkeen sinut jätetään yksin. Koita selvitä. Tässä kirjalliset ohjeet parille seuraavalle viikolle. Kokojyväleipää ja leikkelettä. Perunamuussia ja lihapullia... Kiitos. 

Pointti on se, että ei kannattaisi olla liian ehdoton. Piste.